-50%
Porsche Turbo - Randy Leffingwell - ISBN978-3-667-10424-3
OverzichtPorsche Turbo - Randy Leffingwell
ISBN978-3-667-10424-3
Porsche schreef geschiedenis toen het turbo's naar de racewereld bracht in de vorm van de 917. Toen strenge voorschriften met betrekking tot de cilinderinhoud de optie van grotere motoren wegnamen, wendden fabrikanten zich tot gedwongen inductie. In zijn wildste trim leverde de originele 12-cilinder Turbocharged Porsche racemotor maar liefst 1.400 pk op! De officiële filosofie van Porsche was dat raceauto's een connectie moesten hebben met straatauto's, dus werd vooraf bepaald dat Porsche uiteindelijk een turboversie van zijn luchtgekoelde flat-six motor zou produceren.
De Porsche 930 Turbo verscheen in het voorjaar van 1975 in Europa. Acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur duurde een karige 5,5 seconden en de topsnelheid was 250 kilometer per uur. De kenmerkende achtervleugel van de Turbo liet de wereld weten dat dit iets heel bijzonders was. Het was niets minder dan de wedergeboorte van de high-performance auto. In een tijd dat de big-block motoren in Amerika's zogenaamde ''muscle cars'' 180 pk leverden en de motoren in exotische supercars niet veel ambitieuzer waren, was de lichtgewicht Porsche een echte raket.
Inleiding tot het technische onderwerp turbo's. Modelgeschiedenis voor de racesportwagens van de 917/10 (1971) tot de 934, 935 ("Moby Dick" en "Baby"), 936, 956/962, 924 Carrera GTP, 968 Turbo RS tot de huidige 919 hybride. Modelgeschiedenis voor straatsportwagens van de 911 Turbo (1975) tot de 924 Turbo, 944 Turbo, 959, 911 GT2 RS, Cayenne Turbo, Panamera Turbo, Macan Turbo tot de 2016 911 Carrera.
Bouwtekeningen en deels onbekende originele foto's uit het Porsche archief
Taal: Duits
1e editie 2016
256 pagina's
Afmetingen: 31 x 25.7 cm
Gewicht: 1.9 kilogram
Uitgever: Delius Klasing
Specificatie | Omschrijving |
---|---|
Gewicht | 2 Kg |
Lengte | 31 cm |
Breedte | 25,7 cm |
Hoogte | 0 cm |